Hoe duurzaam is shoppen in de uitverkoop?

Noor Veenhoven

Hoe duurzaam is shoppen in de uitverkoop?

We zijn er allemaal gek op: De mooiste schatten vinden voor een koopje in de uitverkoop. De borden met Sale door de stad zijn een aanjager om eens flink op zoek te gaan en zo veel mogelijk te kopen voor zo min mogelijk geld. Dat klinkt natuurlijk niet zo duurzaam. Maar aan de andere kant was de kleding anders misschien wel nooit verkocht en dat is ook niet duurzaam.

De vraag is dus: Hoe duurzaam is shoppen in de sale eigenlijk? In deze blog zochten we het uit.

T-shirt adv Honest Basics

Waarom is er uitverkoop?

Om te weten of kopen in de uitverkoop duurzaam is, is de eerste vraag die je wilt stellen: Waarom is er uitverkoop? Een winkelier kan verschillende redenen hebben om zijn producten af te prijzen, maar de meest voorkomende is opruimingsuitverkoop. Dit doen winkels aan het eind van een seizoen om ruimte te maken voor producten van het nieuwe seizoen.

Andere redenen om veel producten in de korting te zetten kunnen zijn om klanten naar binnen te lokken, of om meer naamsbekendheid te creeëren. Natuurlijk is de uitverkoop zo’n fenomeen geworden dat veel winkels er ook aan mee doen om met andere winkels te kunnen concurreren. Ook als ze hun producten eigenlijk helemaal niet in de uitverkoop willen doen…

Wat levert uitverkoop winkels op?

Veel winkeleigenaren worden zelf niet erg blij met de uitverkoop. De korting komt namelijk rechtstreeks uit hun eigen marge. Maar met alle trendgevoelige items die niet veel langer in de smaak zullen blijven, andere winkels die mee doen aan de uitverkoop, en met de nieuwe collectie die binnenkomt hebben ze geen keuze.

De concurentie is zwaar met de uitverkoop. Vooral met winkels zoals de Zara en H&M die elke week een nieuwe collectie hebben en dus ook elke week uitverkoop. Daarnaast kunnen kleine winkels het zich absoluut niet veroorloven om korting te geven onder de kostprijs (meestal rond de 50%). Dus om te concurreren met soms wel 70% korting is onmogelijk. Dan betalen ze je namelijk eigenlijk toe om het product te verkopen.

Toch kunnen ze vaak de ‘onverkoopbare’ producten ook niet voor altijd in het assortiment laten. Dus dan lijkt het verkopen voor een veel te lage prijs toch een betere optie. Er zijn ook winkels, zoals onze partner Mae Sue, die helemaal niet aan de uitverkoop meedoen. Zei zeggen:

"We volgen niet de snelle trends, maar bieden je kleding waar je lang mee kan doen. Daarom doen we dus ook niet mee aan uitverkoop, want wij hoeven niet van onze voorraad af de niet meer hip is."

Duurzame voor- én nadelen van kopen in de sale

Veel duurzame kledingmerken en winkels doen ook mee met de uitverkoop, want ook zij willen ruimte maken voor nieuwe collecties en de paar overgebleven items  kwijtraken. Nu is het wel vaak zo dat de marges voor duurzame kleding een stuk kleiner zijn duurzame merken, dus de hoeveelheid korting die ze kunnen geven is al beperkt. Bij het kopen van duurzame producten in de uitverkoop kleven duurzame voordelen en nadelen:

Voordelen:

  • Het product verliest geen van zijn duurzame eigenschappen. Als je een duurzaam product in de uitverkoop koopt is het nog steeds van duurzame materialen en hebben de textielarbeiders nog steeds een eerlijk loon gekregen.
  • Producten die anders misschien nooit verkocht zouden worden vinden nu toch een thuis. En hoe meer een kledingstuk gedragen wordt, hoe duurzamer het is.

Nadelen:

  • Producten in de uitverkoop kopen zorgt ervoor dat maar een klein beetje geld gaat naar de winkel of naar het merk. Als mensen hun producten allemaal in de uitverkoop kopen, dan kunnen de winkels dus niet blijven bestaan.
  • Uitverkoop zet aan tot het kopen van producten die je niet nodig hebt of niet gaat dragen. Het is zo makkelijk om iets te kopen als de prijs laag is. Als het uiteindelijk achterin je kast verdwijnt dan is dat niet erg want erg want het koste toch bijna niks. Maar dat is niet zo duurzaam.

Kortom, kopen in de uitverkoop is niet per se duurzaam. Het zorgt voor zware concurrentie die door grote fast fashion merken eigenlijk altijd gewonnen wordt, het zet aan tot meer kopen en miskopen, en je steunt de merken zelf niet echt. Wat wel positief is dat je de merken en winkels helpt van hun overgebleven producten af te komen, en dat het product ondanks de korting nog steeds eerlijk en milieuvriendelijk geproduceerd is (als het van een duurzaam merk komt).

Wij raden daarom aan om altijd producten te kopen die je echt mooi vindt en waar je lang mee gaat doen. Is het in de uitverkoop? Dan is dat mooi meegenomen. Is het de volle prijs? Dan ben je dat vast wel bereid om te betalen voor een product dat je echt mooi vindt.

Vind je het echt te duur om voor de volle prijs te kopen en zit je een beetje krap bij kas. Dan kun je altijd hopen dat het uiteindelijk nog wordt verkocht in de uitverkoop, maar je hebt dan wel de kans om mis te grijpen.

Mondkapjes

Gerelateerde artikelen:


Deel dit verhaal

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode. We planten een boom voor elke inschrijving! 🌳